Utjecaj socio-ekonomske nejednakosti na postignuća učenika – OECD i BiH

Utjecaj socio-ekonomske nejednakosti na postignuća učenika – OECD i BiH

Značaj socio-ekonomskog statusa za uspjeh u obrazovanju potvrđuje se gotovo univerzalno i evidentan je na osnovu razlike u postignućima između prvog (učenici nepovoljnog socio-ekonomskog statusa) i četvrtog kvartila (učenici povoljnog socio-ekonomskog) učenika. Prvi kvartil će u pravilu imati najveći procenat učenika koji ne uspijevaju postići razinu 2 na PISA testiranju[1], kao što ćemo u četvrtom kvartilu u pravilu imati najveći procenat učenika na razinama 4, 5 i 6, što se potvrđuje kako u zemljama OECD, tako i u partnerskim zemljama, kojima pripada i Bosna i Hercegovina.

Kvalitet obrazovanja mjerimo visinom generalnih postignuća, ali inkluzivnost jednog obrazovnog sistema počinje tamo gdje veliki procenat učenika nepovoljnog socio-ekonomskog statusa ima šansu ostvariti minimalnu razinu uspješnosti (razinu 2) ili postizati rezultate na razini 3 ili iznad. U zemljama OECD-a, razlika u postignućima iz čitanja između prvog i četvrtog kvartila iznosi oko 100 bodova, dok je u Bosni i Hercegovini ta razlika za istu oblast oko 60 bodova. Međutim, vrijedi imati na umu da prvi kvartil učenika u OECD zemljama u prosjeku postiže skoro jednako dobre rezultate (median: 423) koliko i učenici najpovoljnijeg socio-ekonomskog položaja u Bosni i Hercegovini (432), što sugerira da je obrazovni sistem u našoj zemlji manje kvalitetan. Konačno, uzmemo li u obzir da u Bosni i Hercegovini 68% učenika prvog kvartila ne uspijeva doseći ni razinu 2 u čitanju (73% u matematici i 72% u prirodnim naukama), a da je u OECD zemljama procenat učenika sa tako slabim rezultatima u sve tri oblasti ispod 50%, možemo zaključiti da je obrazovni sistem u našoj zemlji i manje inkluzivan za učenike nepovoljnog socio-ekonomskog položaja.

Grafikon 1 prikazuje distribuciju nivoa postignuća iz čitanja po kvartilima socio-ekonomskog i kulturnog statusa u OECD zemljama. Krećući se od prvog prema četvrtom kvartilu, primjećujemo da procenat visokih postignuća na razini 4, 5 i 6 raste, a da se procenat niskih postignuća ispod razine 2 proporcionalno smanjuje. Dok u donjem kvartilu ESC statusa imamo skoro 28 posto učenika na razini 1a, u gornjem kvartilu procenat za istu razinu postignuća iznosi oko 9%, što još jednom potvrđuje značaj korelacije. No, ono što je još važnije za primijetiti jeste da učenici koji postižu rezultate na razinama 2 i 3 čine oko polovine sva četiri kvartila. U tom pogledu je od jednakog značaja i činjenica da većina učenika prvog kvartila postiže rezultate na i iznad razine 2, koja se smatra minimalnim pragom sposobnosti i vještina potrebnih za uspješno uključivanje u društvo. 

OECD
Grafikon 1: Distribucija nivoa postignuća iz čitanja po kvartilima ESC statusa - OECD
BiH
Grafikon 2: Distribucija nivoa postignuća iz čitanja po kvartilima ESC statusa - BiH

Razina 3 je referentna razina kako u pogledu uspješnosti (kvalitete), tako i u pogledu pravednosti, jednakosti i inkluzivnosti obrazovnog sistema, jer se smatra da učenik vlada osnovnim vještinama samo ukoliko ovu razinu dosegne u sve tri oblasti, a obrazovni sistem je, prema PISA-inoj definiciji, inkluzivan u onoj mjeri u kojoj omogućava svim učenicima da steknu osnovne vještine. Na grafikonu koji prikazuju distribuciju uspjeha u čitanju po kvartilima u OECD zemljama, jasno se vidi da procenat učenika koji dosežu rezultate na razini 3 raste u korelaciji sa socio-ekonomskim statusom, odnosno da u četvrtom kvartilu ovu razinu doseže oko 31%, u trećem oko 29%, u drugom skoro 27%, a u prvom kvartilu 17% učenika, a iste pravilnosti se pojavljuju i u drugim dvjema oblastima. 

Kada je riječ o korelaciji između socio-ekonomskih faktora i postignuća, Bosna i Hercegovina ne predstavlja izuzetak, što se očituje na grafikonu 2 koji prikazuje distribuciju postignuća iz čitanja za učenike iz sva četiri kvartila. Da je kvalitet obrazovanja u Bosni i Hercegovini općenito znatno slabiji u odnosu na OECD standarde, potvrđuje procenat učenika koji ne dosežu razinu 3, neovisno o povoljnosti ili nepovoljnosti njihovog socio-ekonomskog statusa; a da je obrazovni sistem u našoj zemlji daleko manje inkluzivan i pravedan, sugerira i procenat učenika u prvom kvartilu ESC statusa koji ne dosežu ni razinu 2, to jest minimalnu razinu uspjeha. 

Kako utjecati na ovaj problem?

Obrazovna politika u Bosni i Hercegovini problemu razlika u uspjehu učenika koje proizilaze iz socio-ekonomskih razlika može pristupiti na nekoliko načina, ali prije svega bi morala, na tragu nalaza PISA istraživanja, provesti vlastita istraživanja koja bi omogućila konkretnije uvide u razlike u kvaliteti javnih škola u Bosni i Hercegovini. PISA istraživanje je pokazalo da su ove razlike itekako osjetne, ali ne i u kojim školama je obrazovanje na niskom nivou kvaliteta. Prema tome, potrebno je uspostaviti jedinstven sistem mjerenja znanja učenika na državnoj razini (“državna maturaˮ), kako bi se razlike u kvaliteti obrazovanje, shodno postignućima učenika, mogle komparirati i analizirati.

 Na osnovu toga, inicijalni strateški korak bio bi u poboljšavanju loših uslova i slabog kvaliteta obrazovanja u školama niske kvalitete obrazovanja i školama nepovoljnog socio-ekonomskog položaja, u kojima većina učenika dolazi iz porodica socio-ekonomskih nepovoljnog položaja. Kako bi se faktor porodične pozadine u školovanju učenika prevazišao, prioritet ove strategije bi morale biti siromašne i ruralne škole. Ključni akcenat jedne ovakve strategije bi morao biti na kvaliteti nastavnika i na kvaliteti kurikuluma, uz uvođenje programa dopunske nastave za učenike koji posustaju u savladavanju gradiva, čemu bi doprinijela i pouda stručnog i kompetentnog savjetovanja za roditelje ovih učenika u okviru škole. Dugoročna strategija bi za cilj trebala imati harmonizaciju kvalitete svih javnih škola, što je moguće postići jedino prenošenjem iskustava i praksi iz kvalitetnijih škola – škola u kojima se postižu bolji rezultati – u one manje kvalitetne.



[1] Detaljan opis vještina, kognitivnih sposobnosti i vrste zadataka koje učenici mogu riješiti za svaku razinu postignuća dat je u Aneksu 1 istraživanja Centra za politike i upravljanje Jednakost, pravednost i inkluzivnost osnovnog obrazovanja u BiH koje je dostupno na linku CPU - Istraživanje - Jednakost, pravednost i inkluzivnost osnovnog obrazovanja u BiH

BLOG

Kategorije

Misli Obavijesti Politika
13 juli

Cirkularna ekonomija - šansa za tekstilnu industriju

read more
30 maj

30 MAJ - Upravljanje otpadom u Gradu Goražde

read more
25 januar

Cirkularna ekonomija – Šansa za razvoj Grada Goražde

read more
7 juni

Konferencija "Cirkularna ekonomija u BiH"

Centar za politike i upravljanje u sklopu projekta "Poticanje održivog i inkluzivnog razvoja u BiH kroz modele cirkularne ekonomije", koji realizira uz podršku Fonda otvoreno društvo BiH, organizira konferenciju „Cirkularna ekonomija u BiH", u Sarajevu 7. juna 2022. godine u hotelu Hills, sa početkom u 11.00h.

read more
23 juni

Odgovor na krizu: Maksimiziranje doprinosa telekom operatera ekonomskom oporavku i digitalnoj transformaciji u BiH

Centar za politike i upravljanje (CPU) uz podršku Center for International Private Enterprise (CIPE) organizuje online konferenciju “Odgovor na krizu: Maksimiziranje doprinosa telekom operatera ekonomskom oporavku i digitalnoj transformaciji u BiH“. Struktuirana u formi dva izlagačka panela, ova konferencija će okupiti relevantne donosioce odluka, predstavnike telekomunikacijske industrije i međunarodne eksperte u sektoru.

read more
6 novembar

Konferencija Stabilnost finansijskog sektora u BiH

Centar za politike i upravljanje u sklopu projekta „Promoviranje debate o ključnim reformskim politikama" organizuje konferenciju „Stabilnost finansijskog sektora u BiH“ koja će se održati u Sarajevu 6. novembra u Atrij sali hotela Evropa sa početkom u 12h. CIlj konferencije je da podstakne stručnu debatu, te sagleda napredak na provedbi strukturalnih reformi u finansijskom sektoru, kao i efekte istih na jačanje ekonomskih aktivnosti u Bosni i Hercegovini.

read more