Povećanje transparentnosti i odgovornosti u postupcima javnih nabavki je izuzetno važno za BiH, imajući u vidu činjenicu da je u 2016. godini ukupna vrijednost dodijeljenih ugovora bila skoro 2 i po milijarde KM, ili 7,84% BDP u istoj godini. Ovim novcem poreskih obveznika se sklapaju ugovori koji treba da unaprijede javnu infrastrukturu i javne usluge, ali se zbog netransparentnosti procedura i blagih kazni za prekršioce često dešavaju nepravilnosti koje za posljedicu imaju kašnjenje sa početkom ili završetkom ugovornih poslova, te manjim kvalitetom javnih radova i pruženih usluga. Na koncu, sporo provođenje javnih investicija utiče negativno na rast BDP-a.
Naime, u posljednje tri godine blagi rast nivoa javnih investicija uticao je na rast BDP-a. Međutim, prema prognozama predstavljenim u odabranim ekonomskim indikatorima u sklopu Proširenog aranžmana sa MMF-om, nivo javnih investicija i rast BDP-a je trebao biti znatno veći. Zabilježen je rast javnih investicija sa 2014. na 2015., zatim pad tokom 2016., te nagli pad tokom 2017. i 2018. godine kada niti jedan projekat nije implementiran u potpunosti.
Postojeći zakonski okvir u BiH vezan za javne nabavke treba u značajnoj mjeri unaprijediti, a naročito u pogledu uvođenja strožijih kazni i disciplinskih mjera za odgovorna lica, kako bi se uspostavio sistem odgovornosti za provedbu tenderskih procedura. Trenutni Zakon o javnim nabavkama primjenjuje se od 2014. godine, i u pogledu strogoće kazni zaostaje za svim zemljama u regionu (cifre u tabeli su izražene u KM).
BiH | Crna Gora | Srbija | Hrvatska | |||||
min | max | min | max | min | max | min | max | |
Ugovorni organ | 1,500 | 15,000 | 4,000 | 40,000 | 1,657 | 24,858 | 2,630 | 263,020 |
Odg. lice u ugovornom org. | 300 | 3,000 | 500 | 4,000 | 497 | 2,486 | 1,315 | 13,155 |
Ponuđač | 1,000 | 10,000 | 1,000 | 12,000 | 1,657 | 16,572 | ||
Odg. lice ponuđača | 200 | 2,000 | 400 | 4,000 | 497 | 1,326 |
Za ugovorni organ najveće su kazne u Hrvatskoj, čak do 263 hiljade KM, a najblaže u BiH. Odgovorno lice u ugovornom organu će takođe najstrožije biti kažnjeno u Hrvatskoj, dok su pragovi kazni najniži u BiH i Srbiji. Kazne za ponuđača su trenutno najstrožije u Srbiji, a najblaže u BiH, a isto važi i za odgovorno lice ponuđača. Potrebno je značajno pooštriti kaznene mjere u BiH, i to ne samo za ugovorne organe tj. javne institucije, jer te kazne na kraju plaćaju građani, već naročito za odgovorna lica u ugovornim organima, kao i za ponuđače i njihova odgovorna lica.
Kada ćemo dobiti novi Zakon o javnim nabavkama?
Prema informacijama Agencije za javne nabavke, Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o javnim nabavkama treba biti usvojen tokom ove godine. Nacrt Zakona koji je napravila Agencija je dostupan javnosti, ali još uvijek nije u parlamentarnoj proceduri. Imajući u vidu da nacrt Zakona predviđa veliki broj promjena, a izbori su u oktobru, vjerovatno možemo očekivati prolongiranje usvajanja ovog veoma važnog zakona za narednu godinu.
Prema trenutnom nacrtu koji je dostupan javnosti, novčane kazne nisu značajnije promijenjene niti za jednu kategoriju učesnika u javnim nabavkama. Najviša novčana kazna za ugovorni organ u nacrtu je 5.000KM, za odgovorno lice ugovornog organa 3.000KM, za ponuđača 10.000KM i za odgovorno lice ponuđača 2.000KM. Ipak, nacrt uvodi krivično, odnosno kazneno djelo u oblasti javne nabavke što do sada nije bio slučaj, pa tako odgovorna lica i u privrednom društvu i u ugovornom organu, mogu dobiti kaznu zatvora od 6 mjeseci do 10 godina (u zavisnosti od težine pričinjene štete i stečene imovinske koristi) i novčanu kaznu do 5.000KM. Koliko će od ovih rješenja u nacrtu ostati do finalnog usvajanja zakona, ostaje da se vidi.